Ponieważ wiemy już jak tanio dolecieć do Bergamo (sprawdź wpis), teraz pora na propozycję spędzenia tam kilku dni z odrobiną białego szaleństwa. W pobliżu Bergamo i Mediolanu znajdziemy kilka ciekawych ośrodków narciarskich.
Poniżej prezentujemy najciekawsze ośrodki – Cervinia, Livigno i Val di Sole – każdy z nich wraz ze wszelkimi potrzebnymi i najważniejszymi informacjami (dojazd, noclegi, ceny skipassów itp)
Mediolan to jedno z tych europejskich miast, do którego stosunkowo łatwo jest kupić tanie bilety lotnicze. Możemy skorzystać zarówno z połączeń tradycyjnych jak i tanich (latających do pobliskiego Bergamo) przewoźników. W efekcie, Mediolan jest dobrym punktem wypadowym na przedłużony weekend na nartach. Przedstawiamy 3 ośrodki narciarskie które warto odwiedzić, a każdy z nich nadaje się tak na krótki wypad jak na tygodniowy urlop.
Breuil-Cervinia – Valtournenche
O wyjątkowości tego regionu stanowi możliwość korzystania z rozległej huśtawki narciarskiej, którą stacje Cervinia i Valtournenche tworzą z Zermatt w Szwajcarii. Kto chciałby przy okazji jednego wyjazdu poznać trasy w dwóch krajach uznawanych za raj dla narciarzy, musi przejechać ok. 160 km z lotniska Mediolan Malpensa i 180 km z Mediolan Linate.
Region oferuje imponującą liczbę 111 wyciągów i 635 km nartostrad, w tym 117 łatwych, 406 przeznaczonych dla średniozaawansowanych narciarzy oraz 112 trudnych. Można tu jeździć na nartach przez cały dzień bez pokonywania dwa razy tej samej trasy. Wszystkie tereny narciarskie są dostępne w krótkim czasie skibusem lub samochodem z każdej z trzech głównych miejscowości regionu – Cervinii, Valtournenche i Antey St. Andre.
Nartostrady we Włoszech są połączone wyciągami z terenami po stronie szwajcarskiej poprzez lodowiec Plateau Rosa, który wznosi się na wysokość 3.480 m n.p.m. w odległości zaledwie 15 minut jazdy od Cervinii. Ponadto w Breuil-Cervinia – Valtournenche znajdują się wysokogórskie trasy biegowe, 3 snowparki oraz tereny dla najmłodszych, gdzie nauka jazdy na nartach łączy się z zabawą. Rozsądnie jest przyjechać tutaj poza szczytem sezonu, bo wtedy karnety narciarskie są najtańsze. Ceny obowiązujące w okresie 19.10 – 20.12.2013 to 96 euro dla dorosłego i 58 dla dziecka za trzydniowy skipass, a w okresie 7.04 – 4.05.2014 trzeba będzie wydać 101 i 61 euro. Karnet jest ważny na terenach Cervinia, Valtournenche, Chamois oraz Torgnon koło Antey St. Andre.
Dojazd do Breuil-Cervinia – Valtournenche
W zależności od tego, czy naszym lotniskiem docelowym jest Mediolan Malpensa czy Mediolan Linate, do pokonania będziemy mieć odpowiednio 160 i 180 km. Z obu portów lotniczych można łatwo dojechać do doliny Aosta wypożyczonym autem, pociągiem, autobusem lub prywatnym transferem.
Szybki przejazd samochodem zapewnia autostrada A5 Torino-Aosta. Zjeżdżamy z niej przy zjeździe Châtillon / Saint – Vincent i jedziemy dalej drogą regionalną do Cervinii pokonując dystans 28 km. Valtournenche znajduje się 19 km za Châtillon. Dojazd do Cervinii nie powinien trwać dłużej niż dwie godziny, natomiast do położonego 9 km bliżej Valtournenche dojedziemy w czasie krótszym o ok. 10 minut. Ceny wynajmu auta na obu lotniskach w Mediolanie zaczynają się od 126 PLN za dzień.
Zamiast samochodu można wybrać podróż pociągiem (z przesiadką). Najbliżej położona stacja kolejowa to Châtillon / Saint-Vincent, a przejazd zajmuje ok. 3 godziny. Châtillion posiada regularne połączenia autobusowe z Antey St. Andre, Cervinią i Valtournenche. Do Antey St. Andre dojedziemy w 15 minut. Łączny koszt dojazdu pociągiem i autobusem do tej miejscowości mieści się w granicach 90 euro dla dwóch osób w obie strony.
Gdzie się zatrzymać
Breuil-Cervinia – Valtournenche to nowoczesny region narciarski o wielkomiejskim charakterze, w którym poprzez innowacyjne rozwiązania stale zwiększa się jakość usług turystycznych. Wszystkie ośrodki zapewniają wiele możliwości aktywnego spędzenia czasu na stoku – od standardowych, takich jak narciarstwo i snowboard do nowatorskich jak heliskiing, slow skiing czy ice karting, czyli jazda tylno napędowymi kartami po śniegu i lodzie.
Największą bazą noclegową dysponuje Cervinia i są to przeważnie trzy- i czterogwiazdkowe hotele. Zakwaterowanie w tej miejscowości powinni wybrać turyści, którym zależy na jak najbliższym dostępie do ogromnej huśtawki narciarskiej oraz lodowca Plateau Rosa. Cervinia odznacza się fantastycznym położeniem, ale naprawdę oszałamiające widoki rozpościerają się na wysokości 3.883 m n.p.m. ze szczytu Piccolo Cervino – warto pojechać kolejką z miasteczka, by móc je podziwiać.
W odległości ok. 20 km od Cervinii znajduje się stacja Antey St. Andre, popularna ze względu na położenie w sąsiedztwie kilku terenów do uprawiania narciarstwa zjazdowego. Jeszcze bliżej jest stąd do tras biegowych o łącznej długości 15 km, z których jedną wytyczono w samym miasteczku. W tym pulsującym życiem regionie Antey wyróżnia się spokojniejszą i bardziej tradycyjną atmosferą.
Miejscowość Valtournenche jest połączona nowoczesnymi wyciągami z Cervinią i Zermatt. Z myślą o najmłodszych na terenie narciarskim w pobliżu kurortu utworzono strefę z wieloma atrakcjami, której motywem przewodnim jest Dziki Zachód. Koło Valtournenche znajduje się także oddzielny teren do uprawiania skicrossu, uważany za najlepszy w dolinie Aosta.
Livigno
Livigno to najpopularniejszy region narciarski w Alpach Włoskich. Jest położony w dolinie Alta Valtellina, w odległości ok. 179 km od lotniska Mediolan Bergamo, ok. 211 km od Mediolan Linate i ok. 246 km od Mediolan Malpensa.
Pobyt tutaj pozwala amatorom sportów zimowych zrealizować marzenia o idealnym urlopie. Główną miejscowością regionu Livigno jest miasteczko o tej samej nazwie, zapewniające doskonałe zaplecze narciarskie, mnóstwo atrakcji na stoku od końca listopada do początku maja oraz możliwości rozrywki na zakończenie aktywnego dnia. Bez przesady można już mówić o kultowym statusie tego miejsca.
Narciarze znajdą w Livigno 115 km tras zjazdowych na wysokości od 1.800 do 2.900 m n.p.m., wśród których dominują nartostrady czerwone (55 km), następnie niebieskie (40 km) i czarne (20 km). Łącznie 30 wyciągów wywozi amatorów szusowania na stoki „Carosello 3000″ i „Mottolino”, które niestety nie są ze sobą połączone, ponieważ leżą po dwóch stronach doliny.
Dwa znakomite snowparki znajdujące się na tych terenach w każdym sezonie przyciągają snowboardzistów z różnych zakątków świata. Najtańszy trzydniowy karnet narciarski można zakupić na okres 11.01 – 31.01.2014 oraz 29.03 – 4.04.2014. Zapłacimy wtedy 106 euro za osobę dorosłą i 87 euro za dziecko.
Dojazd do Livigno
Mediolan posiada 3 lotniska – Bergamo, Linate oraz Malpensa. Od Livigno dzieli je odległość odpowiednio ok. 179, 211 i 246 km. Z każdego z tych portów lotniczych jest kilka opcji dojazdu. Można wybrać podróż wynajętym na lotnisku samochodem, pociągiem, autobusem albo prywatnym transferem z lotniska. W okresie od końca października do końca kwietnia lotniska Bergamo i Malpensa oferują transport autobusami bezpośrednio do Livigno, jednak czas przejazdu może sięgnąć nawet sześciu godzin. Na miejsce dotrzemy nieco szybciej wybierając transport publiczny (pociąg do Torino, autobus z Torino do Bormio i kolejny z Bormio do Livigno), jednak gdy do czasu przejazdów doliczymy czas, jaki zajmują przesiadki i oczekiwanie, to okaże się, że potrzebujemy więcej niż czterech godzin na dojazd. Z tego wynika, że jeżeli chcemy zmieścić się w czterech godzinach, wybór zawęża się do dwóch opcji – samochodu oraz prywatnego transferu.
W przypadku dojazdu autem trasa jest taka sama z każdego z trzech lotnisk. Kierujemy się na Lecco, następnie wjeżdżamy na drogę S.S. 36 w kierunku Colico, a następnie S.S. 38 w kierunku Tirano i Bormio. Do Livigno wjeżdżamy przez Passo del Foscagno. Z Mediolan Bergamo będziemy jechać maksymalnie 3 godziny, kilka minut dłużej z Mediolan Linate, a z lotniska Malpensa 20 minut dłużej. Wypożyczenie samochodu na lotnisku kosztuje co najmniej 126 PLN na dzień.
Za transfer prywatnym autem w obie strony trzeba zapłacić 560 euro w przypadku lotnisk Linate i Bergamo oraz 668 euro na lotnisku Malpensa. Cena za prywatny ośmioosobowy bus to 640 euro (Linate i Bergamo) i 832 euro (Malpensa), ale można także zabrać się busikiem za około 40-50 euro w jedną stronę.
Gdzie się zatrzymać
W Livigno każdy znajdzie zakwaterowanie odpowiadające jego potrzebom, gustom i zasobności portfela. Jest tu wiele niedrogich pensjonatów, a także trzy- i czterogwiazdkowych hoteli usytuowanych przeważnie wzdłuż głównej ulicy miasteczka. Stale przejeżdżające tędy autokary i samochody mogą przeszkadzać gościom, którym zależy na spokoju – powinni oni poszukać kwater znajdujących się bardziej na uboczu.
Jedną z największych zalet Livigno są niewielkie odległości, jakie dzielą hotele od wszystkich atrakcji. Większość barów, pubów i restauracji oferujących wyśmienite posiłki jest na wyciągnięcie ręki, podobnie jak wolnocłowe sklepy z alkoholami, papierosami i sprzętem elektronicznym, które również w dużej mierze przyczyniają się do popularności tego włoskiego kurortu.
Val di Sole, Tonale, Pejo
Szereg terenów narciarskich wśród nieskażonej przyrody parków narodowych Stelvio i Adamello Brenta, lodowiec Presena, baseny termalne w Pejo oraz interesująca oferta apres ski – oto najważniejsze atuty regionu Val di Sole w Dolomitach Brenta. Z trzech lotnisk w Mediolanie najbliżej położone to Bergamo (129 km), następnie Mediolan Linate (207 km) i Mediolan Malpensa (244 km).
System 62 wyciągów zawozi narciarzy na łącznie 170 km tras (49 km niebieskich, 90 km czerwonych i 31 km czarnych). Najwyżej położone nartostrady znajdują się na wysokości 3.000 m n.p.m. na zboczach lodowca Presena w okolicy miejscowości Passo Tonale. Można na nich szusować na długo przed rozpoczęciem i po zakończeniu sezonu. Dzięki temu, że duża część terenów narciarskich w regionie została połączona wyciągami, możliwości jazdy są bardzo różnorodne i trudno się znudzić nawet podczas dłuższego pobytu.
Niekwestionowaną atrakcją jest możliwość dojechania wyciągiem do słynnego kurortu Madonna di Campiglio i korzystania z tamtejszej infrastruktury. Do wyboru są 2 rodzaje skipassów – „Adamello Ski” ważny na terenach Adamello Ski Ponte di Legno – Tonale w Val di Sole oraz „Superskirama Dolomiti Adamello Brenta”, który dodatkowo obejmuje ośrodki Madonna di Campiglio, Pinzolo, Andalo, Fai Della Paganella, Monte Bondone i Folgaria-Lavarone, czyli w sumie 380 km tras i 150 wyciągów tworzących jedną z największych karuzeli narciarskich w południowych Alpach. Karnet „Adamello Ski” najkorzystniej wykupić przed sezonem lub po jego zamknięciu (27.10 – 6.12, 10.12 – 23.12, 13.04 – 30.04.2014), kiedy za 3 dni jazdy zapłacimy 79 euro (dorosły) i 40 euro (dziecko). Z kolei 117 euro za osobę dorosłą oraz 58 za dziecko to ceny trzydniowego skipassu „Superskirama Dolomiti” w niskim sezonie (7.01 – 25.01, 11.03 – 30.04.2014).
Dojazd do Val di Sole, Tonale, Pejo
Odległość i czas dojazdu są uzależnione od lotniska, na które przylecimy. Port lotniczy Mediolan Bergamo jest oddalony od Val di Sole o ok. 129 km, Mediolan Linate o ok. 207 km, natomiast Malpensa o 244 km.
Relatywnie szybki dojazd z lotnisk Linate i Malpensa umożliwia autostrada A4 Mediolan – Wenecja. Jedziemy nią aż do zjazdu Brescia Ovest i kierujemy się na Lagi d?Iseo – Valle Camonica. Znajdziemy się na drodze szybkiego ruchu biegnącej wzdłuż jeziora Iseo, a następnie przez dolinę Valcamonica. Dojeżdżamy do Edolo, skręcamy w prawo i kierujemy się na Ponte di Legno. Po ok. 10 km dotrzemy do Passo Tonale. Podróż zajmie ok. 3 godz. 12 minut z Mediolan Linate i ok. 3 godz. 36 minut z Mediolan Malpensa. Z Bergamo dojedziemy do Passo Tonale drogą krajową SS42 w ok. 2 godz. 4 minuty. Koszt wypożyczenia auta na lotnisku zaczyna się od 126 PLN na dzień.
W sezonie zimowym lotnisko w Bergamo oferuje bezpośrednie przejazdy do Val di Sole busami „Fly Ski Shuttle”. Bilet kosztuje 64 euro za dwie osoby w obie strony.
Alternatywą może być dojazd pociągiem z dworca Milano Centrale do Trydentu przez Weronę. Zmieścimy się w trzech godzinach, ale jeżeli naszym lotniskiem docelowym jest Bergamo musimy wziąć pod uwagę czas, jaki zajmie dojazd na dworzec w Mediolanie (ok. 36 minut). Ceny biletów kolejowych do Trydentu rozpoczynają się od 64,40 euro dla dwóch osób w obie strony. W odległości ok. 200 km od dworca kolejowego w Trydencie znajduje się stacja Trento – Male – Marilleva, gdzie należy wsiąść w regionalny pociąg kursujący między Trydentem a Val di Sole. Pociąg przystaje we wszystkich miejscowościach w dolinie, a trasę kończy w Marilleva 900.
Do rozważenia pozostaje jeszcze skorzystanie z usług prywatnych przewoźników operujących na lotniskach w Mediolanie. Z Bergamo zapłacimy 350 euro za przejazd samochodem i 432 euro za przejazd ośmioosobowym busem w obie strony, z lotniska Linate odpowiednio 530 i 620 euro, zaś z Mediolan Malpensa 570 i 690 euro.
Gdzie się zatrzymać
Spora liczba ośrodków turystycznych w Val di Sole sprawia, że niektórzy mogą mieć problem z wyborem najbardziej im odpowiadającego. Tymczasem w każdym z nich można spędzić urlop w atmosferze sprzyjającej wyciszeniu, korzystając ze zróżnicowanych terenów narciarskich tworzących ogromną huśtawkę.
Największą bazą noclegową może się poszczycić główna miejscowość regionu, czyli Passo Tonale. Duże znaczenie w przypadku krótkiego wyjazdu na narty ma fakt, że większość hoteli i apartamentów jest zlokalizowanych bezpośrednio na stoku. Passo Tonale to ośrodek z najlepszą ofertą apres-ski w Val di Sole.
Pod względem możliwości rozrywki po nartach Ponte di Legno pozostaje w tyle za Passo Tonale, jednak turyści, którym zależy po prostu na intensywnej jeździe na nartach nie powinni być zawiedzeni.
Drugi najważniejszy kurort w dolinie zapewnia bliski dostęp do wyciągów na cztery tereny narciarskie wchodzące w skład regionu „Adamello Ski”. Każdy znajdzie tutaj zakwaterowanie w hotelu czy apartamencie odpowiednie do swoich możliwości finansowych.
Marilleva dzieli się na dwie stacje narciarskie połączone dwunastoosobową gondolą i położone na dwóch wysokościach – Marilleva 1400 i Marilleva 900. Ta pierwsza oferuje szybszy dostęp do okolicznych terenów narciarskich, z których można się przedostać na nartach do pobliskich ośrodków Madonna di Campiglio, Pinzolo oraz Folgarida. Często jednak panuje tutaj tłok, a zabudowę tworzą mało urodziwe budowle z końca lat 60-tych.
Z kolei Marilleva 900 cieszy się opinią przyjemnej i spokojnej wioski narciarskiej nawet w szczycie sezonu, więc może warto pogodzić się z koniecznością pokonywania nieco większych odległości do kolejek na stok. Obie miejscowości mogą przyjąć jednorazowo 10,000 gości w licznych hotelach, pensjonatach i apartamentach. W obu też znajdują się kryte baseny i inne obiekty sportowe.
http://www.mlecznepodroze.pl/2013/10/27/mediolan-bergamo-wypad-na-narty-osrodki-narciarskie/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz