Zapraszamy na kolejną część naszego wakacyjnego poradnika – tym razem napisaliśmy kilka słów o wynajmie auta na wyjeździe.
Przy okazji polecamy oczywiście nasz serwis, dzięki któremu łatwo i tanio będziecie w stanie wynająć auto na wyjazd >> www.TanieAuta.be
KILKA SŁÓW WSTĘPU O WYNAJMOWANIU AUTA
Własne auto bardzo często jest przydatne na wyjazdach. Zwłaszcza w miejscach, w których słabo funkcjonuje komunikacja (np. poza sezonem), a także w sytuacjach kiedy chcemy mieć elastyczność w podróży czy dowolność w poruszaniu się na miejscu.
Szczególnie polecamy – z własnego doświadczenia – wynajem auta na wszelkiego rodzaju wyspach.
Z wynajętego auta korzystaliśmy m.in.
- na Martynice (patrz relacja)
- na Islandii (patrz relacja)
- na Sardynii (patrz relacja)
- na Malcie
- w Armenii (patrz relacja)
Bardzo mocno polecamy też dokonanie rezerwacji jeszcze przed podróżą, szczególnie w sezonie, a także w miejscach gdzie wynajem auta może być ograniczony. Unikamy wtedy sytuacji, iż zabraknie dla nas aut, bądź będą dostępne tylko droższe auta wyższych klas.
GDZIE SZUKAĆ AUTA, JAK WYNAJĄĆ AUTO?
W większości przypadków najlepiej zdać się na jedną z porównywarek, której za jednym kliknięciem przeszukują systemy wielu wypożyczalni. Dzięki temu nie tracimy czasu na pojedyncze wyszukiwania i od razu widzimy najniższą cenę w poszczególnych kategoriach aut.
Poszukiwania polecamy rozpocząć od naszego serwisu TanieAuta.be
Korzysta on z silnika rentalcars.com, dzięki czemu oferuje bardzo przystępne ceny, a oferty agregowane są od najbardziej uznanych firm i marek: Avis, Hertz, Europcar, Sixt i wielu innych.
Po uzupełnieniu prostego formularza – miejsca odbioru auta, daty i godziny odbioru i zwrotu auta, w ciągu raptem kilku sekund naszym oczom ukażą się wyniki wyszukiwania.
Na tej stronie w prosty sposób możemy przejrzeć dostępne wyniki. W powyższym przykładzie szukamy auta na tygodniowy wynajem na Malcie w październiku.
W naszym przykładowym wyszukiwaniu auta na Malcie najtańsze oferty zaczynają się już od bardzo dobrych 256 PLN za cały okres, czyli raptem od trochę ponad 36,50 PLN dziennie!
(cena jest podana wg stanu ofert w godzinach wieczornych w dniu 5 lipca 2014)
W prosty sposób możemy przełączać się między poszczególnymi klasami aut, np. samochody mini, samochody kombi, samochody ekonomiczne, vany 5/7 osobowe, czy też SUVy, samochody kabrio a także samochody klasy premium.
Wyniki możemy też dostosowywać do własnych potrzeb dzięki wielu filtrom. Oferty można wybrać m.in. wg dostawcy, ocen wypożyczalni, lokalizacji wypożyczalni, opcji paliwa czy też parametrów samochodu (klimatyzacja, rodzaj skrzyni biegów itp).
Dodatkowo przy każdej ofercie widzimy od razu najważniejsze parametry, czyli:
- grupę i typ auta (tutaj „Grupa Mini” i „Peugeot 107 lub podobny”)
- miejsce odbioru (tutaj „w terminalu”)
- opcję paliwa (tutaj „przedpłacony”)
- dane auta (dopuszczalna ilość miejsc, liczba drzwi, opcja klimatyzacji czy rodzaj skrzyni biegów)
- dodatkowe opcje wliczone w cenę (tutaj anulowanie rezerwacji, zmiany w rezerwacji czy też podstawowe ubezpieczenie)
- nazwę wypożyczalni (tutaj „Goldcar”)
Po przejściu dalej znajdziemy podsumowanie naszej oferty i kilka dodatkowych informacji, m.in. o nielimitowanym przebiegu czy też o tym, że w cenę mamy już wliczone lokalne podatki i opłatę lotniskową.
Możemy też zdecydować się na wykupienie Zabezpieczenie Wkładu Własnego (o ubezpieczeniach będzie w dalszej części poradnika). Znajdziemy tutaj też możliwość rezerwacji dodatkowego wyposażenia – dodatkowego kierowcy, nawigacji gps, fotelika dla dziecka itp.
Na koniec podajemy dane kierowcy (uwaga – tylko ta osoba będzie można legalnie kierować autem, chyba że wykupimy opcję „dodatkowego kierowcy”)
Podajemy też numer naszego lotu (czasami „odbiera” nas przedstawiciel wypożyczalni) a także dane z naszej karty kredytowej (będzie potrzebna także na miejscu!)
I… prawie koniec. Na podany adres e-mail otrzymamy link do strony, z której będziemy mogli pobrać voucher. Należy wydrukować ten voucher i okazać w wypożyczalni podczas odbioru auta. Należy mieć też ze sobą kartę kredytową, której użyliśmy do opłacenia rezerwacji.
Przykładowy voucher:
KARTA KREDYTOWA, PŁATNOŚĆ ZA WYNAJEM
W 99,9% przypadków do wynajmu potrzebujemy karty kredytowej (a nie zwykłej debetowej!). Kartą kredytową płacimy za rezerwację, podczas odbioru auta jest na niej także robiona blokada (depozyt) na poczet należności za ewentualne uszkodzenia czy otrzymane mandaty.
Istotne jest, by główny kierowca posiadał kartę kredytową wystawioną na swoje nazwisko – jest ona potrzebna przy odbiorze auta w celu pokrycia depozytu.
W niektórych wypożyczalniach możemy „zrezygnować” z blokady na karcie, ale wiąże się to z wykupieniem dodatkowego ubezpieczenia.
Sporadycznie da radę przeprowadzić cały proces tylko z kartą debetową, ale tylko w niektórych przypadkach. Fakt taki należy uzgodnić z pośrednikiem i/lub wypożyczalnią jeszcze przed dokonaniem rezerwacji!
DOKUMENTY POTRZEBNE DO ODBIORU AUTA
Podczas odbioru auta w wypożyczalni główny kierowca (ten, którego dane podawaliśmy podczas rezerwacji) musi posiadać voucher (czasami wystarczy pokazać np. na tablecie, ale dobrze jest mieć wydruk), dokument tożsamości (dowód osobisty, paszport) a także ważne prawo jazdy (często minimum od 1 roku lub 2 lat) a także kartę kredytową wystawioną na swoje nazwisko potrzebną do pokrycia depozytu.
Jeśli do rezerwacji wykupiliśmy opcję „dodatkowy kierowca” to także i on musi posiadać prawo jazdy.
ODBIÓR I ODDANIE AUTA – JAK TO WYGLĄDA?
Odbiór auta
Standardowo po całej papierkowej robocie z rezerwacją udajemy się razem z przedstawicielem wypożyczalni na parking. Właśnie wtedy podczas odbioru auto wypełnia się protokół odbioru, na którym podaje się m.in. stan licznika, stan paliwa oraz zaznacza ewentualne uszkodzenia auta (otarcia, wgniecenie itd itd).
Polecamy także zrobienie zdjęć auta z każdej strony, zwłaszcza miejsc w których są widoczne uszkodzenia. Dzięki temu mamy mocny dowód stanu auta w momencie jego wypożyczenia.
Uwaga: Czasami zdarza się, iż wypożyczalnia nie ma swojego biura w terminal lotniska. Wtedy zasadniczo są dwa schematy działania: albo odbiera nas przedstawiciel wypożyczalni z hali przylotów (czeka np z kartką) albo musimy znaleźć shuttle bus, który zawiezie nas na parking z autami. Jest też opcja mieszania – biuro wypożyczalni jest na lotnisku, ale po auto udajemy się shuttle busem (tak mieliśmy np. na Martynice)
Oddanie auta
Oczywiście należy pamiętać, aby oddać auto we właściwym czasie – zgodnie z datami/godzinami na naszej rezerwacji.
Podczas oddawania auta najczęściej spotkamy się z dwoma sytuacjami:
1) Po powrocie na lotnisko parkujemy auto w sektorze z autami wypożyczalni, a kluczyk oddajemy w wypożyczalni albo po prostu wrzucamy do specjalnej skrzyneczki na klucze.
2) Po powrocie na lotnisko parkujemy auto w sektorze z autami wypożyczalni, oddajemy kluczyk w wypożyczalni. Następnie z przedstawicielem firmy idziemy wypełnić protokół odbioru. Zaznacza się na nim to samo to podczas odbioru, czyli m.in. stan licznika, stan paliwa oraz zaznacza ewentualne uszkodzenia auta (otarcia, wgniecenie itd itd). Oczywiście wypożyczalnia sprawdza czy nie przybyło jakiś nowych uszkodzeń auta :)
W momencie oddania auta na parkingu także polecamy zrobienie zdjęć auta z każdej strony, zwłaszcza miejsc w których są widoczne uszkodzenia. Dzięki temu mamy mocny dowód na to, jaki był stan auto po jego końcowym oddaniu.
PALIWO – CO I JAK?
Wynajem auta nieodwołalnie łączy się oczywiście z koniecznością pokrycia kosztów paliwa – w końcu auta (jeszcze) nie jeżdżą na wodę :) (Chociaż w kilku wypożyczalniach widziałem dostępne auta na prąd)
Wyróżniamy kilka opcji płatności za paliwo:
- „paliwo przedpłacone” = „pełny – pusty”
Podczas odbioru auta płacimy na miejscu za pełny bak paliwa, niestety czasami po zawyżonej stawce za litr. Auto z kolei oddajemy z pustym bakiem.
Uwaga: często wypożyczalnie nie zwracają za pozostawione paliwo, warto więc je „wyjeździć” do końca
- „paliwo przedpłacone” = „pełny – pusty” z oddaniem
Podczas odbioru auta płacimy na miejscu za pełny bak paliwa, niestety czasami po zawyżonej stawce za litr. Auto z kolei oddajemy niepustym bakiem – ile nam zostanie, tyle oddajemy. W tej opcji wypożyczalnia zwraca za pozostawione w baku paliwo – przeważnie z dokładnością do 1/4 lub 1/8 pojemności baku. Ta opcja często praktykowana dla wynajmów trwających od 1 do 3 dni.
- „pełny – pełny”
Podczas odbioru auta nie płacimy za paliwo, a auto otrzymujemy z pełnym bakiem paliwa. A tej opcji należy oddać auto także z pełnym bakiem paliwa. Uwaga: jeśli oddamy niezatankowane auto, wypożyczalnia obciąży nasz brakującym paliwem (przeważnie z dokładnością do 1/4 lub 1/8 pojemności baku) oraz doliczy kilka/kilkanaście euro dopłaty za „usługę” zatankowania.
- „inne (mieszane)”
Czyli wszystkie inne kombinacji. Możemy mieć np. taką sytuację: odbieramy auto z przykładowo 3/4 baku paliwa i musimy oddać auto z takim samym wskazaniem. Albo odbieramy auto z przykładowo 3/4 baku paliwa (za które płacimy przy odbiorze) i musimy oddać auto z pustym/pełnym bakiem.
Informacja o polityce paliwowej jest podana przy każdej ofercie i pamiętajcie, aby zawsze zapoznać się z tymi informacjami. Pomoże to zapobiec ewentualnym niespodziankom czy nieporozumieniom podczas odbioru auta.
UBEZPIECZENIE i ZABEZPIECZENIE WKŁADU WŁASNEGO
Większość wynajmów zawiera w cenie ubezpieczenie od skutków uszkodzeń, zniszczenia (AC) i kradzieży. Ubezpieczenie pojazdów mechanicznych od skutków uszkodzenia czy zniszczenia obniża ryzyko najmu z całkowitej wartości szkody do równowartości depozytu. Ubezpieczenie na wypadek kradzieży, obniża ryzyko najmu w przypadku kradzieży albo szkody odniesionej podczas próby kradzieży auta, do równowartości depozytu.
Jeśli samochód zostanie uszkodzony podczas wynajmu, wypożyczający będzie zobowiązany do pokrycia kosztów nie większych niż równowartość kwoty depozytu. Jeśli zachowa się brawurowo i nieodpowiedzialnie, albo też zdecyduje się prowadzić pojazd pod wpływem alkoholu, środków odurzających lub narkotyków, wówczas poniesie odpowiedzialność za wszelkie koszty związane z uszkodzeniem samochodu.
W momencie odbioru samochodu, dostawca zazwyczaj blokuje daną kwotę na karcie kredytowej na poczet wkładu własnego a w razie uszkodzenia samochodu odpowiednia kwota pobierana jest z pozostawionego depozytu. Możemy się jednak zabezpieczyć przed tymi ewentualnymi kosztami, dzięki wykupieniu opcjonalnego Zabezpieczenia Wkładu Własnego. Wykupienie Zabezpieczenia Wkładu Własnego gwarantuje zwrot kosztów pobranych przez dostawcę lokalnego z pozostawionego wkładu własnego w momencie zarysowań czy uszkodzeń samochodu.
Ubezpieczenie CDW (collision damage waiver):
CDW to ubezpieczenie AC z wkładem własnym i jest ono zazwyczaj wliczone w cenę wynajmu samochodu. To oznacza, że użytkowane auto jest ubezpieczone, ale zazwyczaj posiada ono wkład własny, który w większości lokalizacji posiada pewne wyłączenia. Wykluczenia których nie pokrywa CDW to najczęściej: podwozie, szyby, ogumienie, dorobienie kluczyków czy koszty holowania itp.
Ubezpieczenie od kradzieży (Theft Waiver)
Ubezpieczenie na wypadek kradzieży, obniża ryzyko najmu w przypadku kradzieży albo szkody odniesionej podczas próby kradzieży auta, do równowartości depozytu. W przypadku istnienia jakichkolwiek poszlak potwierdzających, że osoba wynajmująca samochód była zamieszana w kradzież, Wynajmujący obarczony zostaje pełną odpowiedzialnością za ten czyn i zobowiązany będzie pokryć wszystkie koszty wliczając kupno nowego pojazdu.
Uwaga: jeśli decydujemy się na wykup dodatkowe ubezpieczenia, należy dokładnie zapoznać się z jego warunkami. Szczególną uwagę trzeba zwrócić na wyłączenia, czyli zdarzenia, które tak czy siak nie są objęte ubezpieczeniem. Należy też zapoznać się z warunkami postępowania w wypadku stłuczki czy też uszkodzenia auta – często wymagany jest natychmiastowy kontakt z ubezpieczycielem, a także raport policji.
Przykład z życia? Podczas pobytu w Armenii kamień, który wyleciał spod kół innego auta uszkodził nam przednią szybę. Na szczęście nie była ona super droga – kosztowała nas ona 20 000 AMD, czyli niecałe 160 PLN.
W tym konkretnym przypadku nawet gdybyśmy mieli wykupione dodatkowe ubezpieczenie (był to koszt około 400 PLN za 10 dni wynajmu) to i tak nie obejmowałoby ono uszkodzenia szyb, czyli w naszym wypadku nie byłoby przydatne…
KRÓTKIE PYTANIA – SZYBKIE ODPOWIEDZI
Jakie są wymagania dotyczące wieku kierowcy?
Kierowca musi mieć minimum 21 lat. Młodsi kierowcy (przeważnie 21-24 lat), a także starsi kierowcy (od 65 lat) często muszą wykupić dodatkowe ubezpieczenie, czasami też mogą zapłacić więcej za wynajem auta.
Czy mogę wyjechać do innego kraju/przekroczyć granicę?
W większości przypadków nie. Czasami możemy takie pozwolenie, czasami nie ma takiej możliwości. Warunki zależą od kraju wynajmu i zasad konkretnej wypożyczalni.
Czy mogę oddać auto w innym miejscu niż je odebrałem?
W 99% przypadków tak, jednak jest to dodatkowo płatna opcja. Podczas rezerwacji należy oczywiście odpowiednio ustawić miejsce odbioru i oddania auta. W niektórych krajach (np. w Armenii) oddanie auta w innymi miejscu niż jego wypożyczenia jest dostępna za darmo.
Co zrobić w wypadku stłuczki, uszkodzenia auta czy kradzieży?
Należy jak najszybciej skontaktować się w wypożyczalnią i/lub ubezpieczycielem – udzielą oni niezbędnych informacji. Często już podczas odbioru auta przedstawiciel wypożyczalni informuje o procedurze, czasami także wręcza dodatkowe ulotki z informacjami. Wszystkie wymogi i procedury powinny być także podane w umowie wynajmu auta, jaką otrzymamy podczas jego odbioru.
Wypożyczalnia obciążyła mnie dodatkowych kosztem, nie zwróciła całego depozytu – co robić?
Powodów może być mnóstwo – po drodze złapał nas fotoradar albo mamy inny mandat do zapłacenia. Albo oddaliśmy z inną ilością paliwa niż potrzebowaliśmy. Albo uszkodziliśmy (czy też tylko zarysowaliśmy) auto i wypożyczalnia obciążyła nas kosztami. Często do sumy mandatu czy przewinienia wypożyczalnia dolicza swoją „opłatę manipulacyjną” w wysokości kilka-kilkanaście a nawet kilkadziesiąt euro!
W większości z opcji należy się skontaktować z wypożyczalnią – w sytuacjach spornych przydatne mogą być wykonane przez zdjęcia auta w momencie odbioru i oddania (piszemy o tym w dziale „Odbiór i oddanie auta – jak to wygląda?”
Czy mogę anulować rezerwację auta?
Każdy z pośredników/wypożyczalnie może mieć nieco inne zasady anulowania rezerwacji. Jeśli rezerwacja została dokonana przez serwis TanieAuta.be, to
Rezerwacje opłacone w całości w momencie rezerwacji mogą być anulowane online bezpłatnie do 48h przed odbiorem auta. Anulowanie na mniej niż 48h przed odbiorem skutkuje w potrąceniu równowartości 3 dni z wynajmu. Opłaty za skasowanie rezerwacji nigdy nie będą większe niż całkowity koszty wynajmu.
Rezerwacje opłacone depozytem: anulowanie takiej rezerwacji do 48h przed odbiorem auta podlegają opłacie równej wartości depozytu. Anulowanie na mniej niż 48h przed odbiorem podlegają opłacie równej wartości depozytu lub 3 dni z wynajmu, w zależności która kwota jest wyższa.
Nie odebranie auta: Ma miejsce kiedy nie doszło do wynajmu ze względu na brak wymaganych dokumentów, karty kredytowej, braku środków na karcie lub nie zjawienia się określonego dnia o określonej godzinie. W takim przypadku klientowi nie przysługuje żaden zwrot kosztów.
.
OdpowiedzUsuńJestem pod wrażeniem. Bardzo dobry artykuł.
OdpowiedzUsuńMoim zdaniem również bardzo ważne jest posiadanie niezbędnego ubezpieczenia na taki pojazd. Ja na swój samochód ubezpieczenie OC wykupuję poprzez kalkulator https://kioskpolis.pl/kalkulator-oc-ac/ aby mieć pewność, że nie przepłacam.
OdpowiedzUsuńBardzo fajny wpis. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńŚwietnie napisany artykuł. Jak dla mnie bomba.
OdpowiedzUsuń